Antal ord: Ju fler ord ditt barn hör desto fler ord kommer det så småningom att förstå och använda själv. Och ju mer barnet förstår och säger – desto mer pratar och läser vi med det. Det blir en god cirkel.
Börja tidigt: Forskning visar att barnets ålder när du börjar läsa med det har stor betydelse för senare språkkunskaper. Det är tiden FÖRE barnet själv talar som är viktig för språkutvecklingen. Då växer barnets hjärna mycket och är särskilt mottaglig för språkutveckling. De flesta föräldrar har en tendens att prata mindre med barn under 2 år, när det egentligen är då barnet behöver höra mest språk och ord.
Barnets ordförråd ökar när ni läser böcker. Texter i böcker innehåller fler sällsynta ord än de vi vanligtvis använder i samtal med små barn. Detta gäller även för bebisböcker och det är viktigt att barnet hör dessa ord så att de blir en del av deras eget ordförråd.
Samtal: När du läser med barnet kommer du att märka att detta sätter igång fler samtal. Böckerna introducerar många teman och situationer att prata om som ni annars kanske inte skulle ha kommit på. Koppla gärna barnets egen vardag och egna erfarenheter till det som händer i böckerna.
Skriftspråk: Ju tidigare i livet ett barn introduceras till ett skriftspråk desto bättre. Det ger mer träning och erfarenhet i att höra strukturen, grammatiken och ordföljden i språket. Vårt dagliga tal är ofta mycket mer oprecist och slumpmässigt än det som finns i en bok.
Läs också:







