Tiden före skolåldern är avgörande för språkutvecklingen, och språkutvecklingen är en viktig måttstock för hur barnets läsförmåga utvecklas senare. Då kan man fråga sig varför det är så viktigt att läsa när man lika gärna kan prata tillsammans?
Ordförråd
Även om du har ett stort ordförråd använder du bara cirka 5 000 ord i samtal och bara 1 000 av dessa ord när du pratar med barn. Utvecklingen av ordförrådet beror på hur många nya ord barnet lär sig, särskilt sällsynta ord.
1. Läs på en lämplig plats och vid rätt tidpunkt.
2. Gör det roligt.
3. Prata, läs och prata sedan om det ni har läst.
4. Peka och förklara.
5. Ställ frågor.
6. Ge positiv feedback.
7. Föregå med gott exempel.
8. Gör det lekfullt.
9. Läs varje dag.
10. Välj lämpliga böcker.
Varierat språk i böcker
Barnböcker innehåller tre gånger så många ovanliga ord som en genomsnittlig vuxen person använder i samtal med ett barn. Dessutom använder föräldrar mindre bebisspråk när de läser böcker för barnen än i sitt vardagliga språk.
Använd rätt ord
Även om det är bra att tala långsamt och melodiskt till spädbarn (en ny undersökning visar att det finns ett samband mellan föräldrars bebisspråk och barnets språkutveckling), är det viktigt att använda rätt ord, till exempel ”fågeln” istället för ”pippin”, ”katten” istället för ”kissen”. På så sätt lär sig barnet rätt från början och utvecklar goda språkkunskaper.
Peka och förklara
Stanna till regelbundet för att prata om, peka på och namnge föremål som finns på bilderna. Stora ordböcker med detaljerade bilder är bra för detta, använd gärna böcker med tydliga bilder.
Följ orden du läser med pekfingret. Stanna när du kommer till ett ord som du vill att barnet ska säga, till exempel ”katt”. Fråga barnet var katten är och be barnet peka på den.
Ge utförliga förklaringar
Det räcker dock inte med att ge föremålen rätt benämningar för att skapa en bra grund för att utveckla läsförmågan, det är ännu viktigare att kombinera detta med en mer utförlig förklaring. Tänk på att göra det hela meningsfullt och trevligt!
Högläsning får igång samtalet
Det är inte bara genom att läsa böcker som ordförrådet stärks. Högläsning stimulerar också till samtal kring böckerna, vilket i sin tur bidrar till att öka ordförrådet. Inlärning av nya ord är direkt kopplat till läsförmågan.
Detta leder barnet in i en god cirkel: ju mer läsning barnet upplever, desto bättre utvecklas det muntliga språket och desto större blir ordförrådet. I takt med att ordförrådet ökar blir barnet så småningom bättre på att läsa själv. Slutsatsen är att ju bättre barnet känner att det behärskar läsningen, desto mer kommer det att läsa, vilket i sin tur har en positiv inverkan på utvecklingen av läsförmågan.
Be barnet återberätta
När du läser för spädbarn och bebisar är det du som styr allt. Allteftersom barnet börjar förstå språk och prata själv kommer det att bidra alltmer till högläsningen, även om det fortfarande är du som styr. Barn som har börjat prata kan kanske återberätta historien med egna ord utifrån bilderna.
Ställ frågor
När barnet blir äldre och förstår mer kan du ställa specifika frågor som barnet kan svara på, ta initiativ till en konversation om boken och dra paralleller till barnets egna upplevelser. Om barnet frågar om något som du tror att det kan svara på själv kan du vända på situationen och säga: ”Vad tror du?” När du gör detta lär du barnet att tänka efter.
Ge positiv feedback
Alla föräldrar är sina barns största supportrar. Genom att ge ditt barn stöd och tro på att det kommer att lyckas, så kommer det också att göra det. Du kan hjälpa barnet att känna att det behärskar något genom att se till att ni kommunicerar på ett sätt som passar barnets utvecklingsnivå.
En undersökning visade att 77 procent av frågorna som handlade om högläsning mellan barn och vuxna besvarades på rätt sätt av barn i alla åldersgrupper. Detta resultat var uppseendeväckande tills man upptäckte att föräldrarna instinktivt hade ställt frågor till barnen som de var säkra på att barnen kunde svara på.
Undvik ordet nej
En mamma som inte trodde att hennes barn var kapabelt att svara, svarade helt enkelt själv. På det sättet kunde hon ge barnet positiv feedback, vilket ledde till att barnet behöll sin motivation och sitt engagemang. Det barnet helst bör få höra är ”Ja, det stämmer!” eller ”Kanske, men det kan också vara …”. Försök att undvika ordet ”nej” eller att säga till barnet att något är fel. Ge barnen massor av beröm och uppmuntran medan ni läser, så att det får lust att läsa igen.
Hämtat från Gobokens föräldraguideserie. Fackkonsult: Liv Engen, docent vid Universitetet i Stavanger