FörlossningEfter förlossningenGe dig själv tid som nyförlöst och mamma

Ge dig själv tid som nyförlöst och mamma

Det kan vara bra att tänka på de första månaderna som ett slags undantagstillstånd. Lyssna på din kropp och lär känna din bebis. Det är barnmorskan Ragna Larsens råd. Illustrationsfoto: iStock
Av Maren Eriksen Uppdaterad 08.11.23
Under graviditeten sker förändringarna i kroppen gradvis. Men det är oerhört mycket som händer första dygnet efter förlossningen. ”Kroppen har utfört ett jättestort jobb och behöver några veckor eller månader för att återhämta sig”, säger barnmorskan Ragna Larsen.

”Kvinnan har haft gott om tid på sig att vänja sig vid alla förändringar i kroppen under graviditeten. Men efter förlossningen händer det mycket på kort tid och det kan ofta kännas övermäktigt”, fortsätter hon.

Många gravida läser på om vad de kan förvänta sig under förlossningen. Men i regel upphör informationen när barnet, och eventuellt även moderkakan, kommit ut. I verkligheten är det då nästa period börjar. En period när många kvinnor känner det som att de tappar kontrollen över sin kropp.

”Kom ihåg att det är tillfälligt. Något stort har hänt, så ta hand om dig ordentligt under den här tiden”, råder Larsen.

Efterbördsskedet

Efterbördsskedet varar i två timmar efter att barnet har fötts. Efter att moderkakan är ute känner många nyblivna mammor sig lugna och tycker att det är underbart att få ro i kroppen och njuta av den första stunden med bebisen. Men barnmorskan jobbar fortfarande.

 

”Vårt fokus ligger på blödningar. Kvinnor blöder olika och allt från 100 till 500 milliliter är normalt strax efter födseln. Men det bör inte vara mer än 500 milliliter. Då måste vi ingripa”, säger Larsen.

Hon berättar att många nyblivna mammor tycker att de har ont och är förvånade över att barnmorskor hela tiden trycker på livmodern utanför buken. Men Ragna förklarar att det är för att kontrollera om det har samlats blod som inte kommit ut. Det stimulerar också livmodern att dra ihop sig. För när den gör det minskar också blödningen. Efter bara en kort tid är livmodern hälften så stor som den var innan barnet föddes, men den når fortfarande upp till naveln.

Ska inte göra ont att sy

När blödningen är under kontroll kollar barnmorskan om det är något som behöver sys. Larsen säger att de flesta måste sy lite. Detta behövs inte lika ofta för andragångs- eller flergångsförlossningar.

”Det är oftast bristningar av första och andra graden. Första graden är helt ytliga bristningar, medan andra graden är något djupare. Båda kan sys av barnmorska. Det brukar inte ta så lång tid att sy”, säger hon.

Men även om det kan kännas obehagligt att bli sydd ska det inte göra ont. Oavsett om du har fött på en vanlig förlossningsavdelning med all smärtlindring, eller på en alternativ enhet utan sådan smärtlindring, får alla som sys efter förlossningen bedövning.

”Eftersom beröringssinnet inte är bedövat kommer kvinnan att kunna känna att hon sys och många tycker att det känns lite konstigt och obehagligt. Dessutom är kvinnorna lite känsliga, ömma och mörbultade i området vi syr i, så det är inte så konstigt om det känns obehagligt”, säger Larsen.

De allra flesta ser det som ett nödvändigt ont att bli sydd och att det helst bara ska vara över så snart som möjligt, men Larsen rekommenderar att man försöker ha tålamod och låta barnmorskan ta tid på sig.

”Det är bra att ställa in sig på att det här ska bli gjort. Det är ett litet jobb, men väldigt viktigt. Målet är att den här delen av kroppen både ska fungera och se ut som sig själv igen efteråt. Det har också med sexlivet att göra. De flesta förstår att det här är en viktig sista del av förlossningen”, säger hon.

Sytråden försvinner av sig själv, så du behöver inte oroa dig för att ta bort stygnen senare. Eftersom området är så fullt av blod går läkningen vanligtvis mycket snabbt. Efter sju till tio dagar brukar såren vara läkta.

Vid utskrivningssamtalet på förlossningsavdelningen eller patienthotellet kommer de flesta att kontrollera stygnen för att vara säkra på att de har börjat läka bra och att det inte finns några tecken på infektion.

De med större bristningar, grad 3 eller 4, sys med en annan typ av tråd som tar längre tid att lösa upp. Kvinnorna behöver också längre tid på sig att återhämta sig och kommer att ha mer ont under tiden efter förlossningen.

”Lyckligtvis är bristningar av grad 3 och 4 sällsynta, men har man fått den här typen av bristning bör man göra en uppföljning hos förlossningsläkaren på sjukhuset efter cirka tre månader för att kontrollera att allt är okej. Om inte måste man följas upp ytterligare, men de flesta känner väldigt lite av stygnen efter en månad”, säger Larsen.

Mamma- och barnvänligt sjukhus

När blödningen är under kontroll och eventuella bristningar hopsydda, tvättas kvinnan lite och får ett stort bandage och nättrosor. Enligt Larsen är det här den tiden då lugnet verkligen sänker sig.

”Nu ligger fokus på anknytningen mellan mamma och barn och att få igång amningen. Den första tiden är det vanligt att bebisen ligger naken mot mammans hud och vi brukar normalt inte avbryta denna hudkontakt förrän efter att bebisen har ätit”, säger hon.

Redan vid det första målet får de flesta barn en rejäl måltid. Det kan tyckas vara små mängder, men med tanke på att barnets mage är lika stor som en valnöt är det tillräckligt. Dessutom är den första mjölken, råmjölken, unikt sammansatt för att ge barnet ett viktigt tillskott under de första dagarna.

Översvämning från hela kroppen!

Om Larsen skulle sammanfatta de första dagarna efter förlossningen skulle hon säga så här:

”Det svämmar över lite från alla ställen i kroppen.”

Det är en ganska bra beskrivning! För nyblivna mammor blöder, de svettas, mjölken svämmar över i brösten och tårarna rullar lätt.

Avslag – blödningen veckorna efter födseln

Även efter den första blödningen i återhämtningsfasen finns det blod. De första dagarna blöder du kraftigt, som en kraftig mens, men sedan bör det minska. Avslaget varar vanligtvis fyra till sex veckor. De första sju till tio dagarna är blodet rött, sedan blir det mer brunaktigt, som mot slutet av menstruationen. Mängden minskar och gradvis ser avslaget mer ut som flytningar. De första dagarna kan det uppstå små blodklumpar – små klumpar av blod och vävnad.

”I början, medan blödningen är riklig är det viktigt att byta bindor ofta för att hålla sig torr”, råder Larsen.

Tidigare fick kvinnor rådet att använda en hårtork för att torka stygnen efter ett toabesök, men Larsen säger att man nu gått ifrån det. Hon rekommenderar istället att spola försiktigt med en handdusch eller ett litersmått ljummet vatten om det svider lite när du kissar. Efteråt räcker det med att försiktigt klappa sig torr med toalettpapper. Men det viktigaste är att byta bindor ofta.

”Många tycker att avslaget luktar illa – och det har en speciell lukt. Men det hjälper inte att använda intimtvål eller andra produkter eftersom lukten kommer inifrån, från livmodern. Dessutom kan tvål göra mer skada än nytta. Så använd bara vatten på den här delen av kroppen tills avslaget är över”, säger hon.

Larsen säger att det är viktigt att vara medveten om att blödningen ska bli brunaktig efter sju till tio dagar och att den gradvis minskar. Om blodet fortfarande är fräscht och rikligt efter två veckor bör du kontakta en läkare. Då kan det vara så att det finns några rester av moderkakan eller rester av fosterhinnan som gör att livmodern inte drar ihop sig i den takt den borde.

Det är inget man kan göra åt lukten och det är inte heller ett tecken på att något är fel. Men skulle du uppleva smärta och feber under tiden efter förlossningen är det viktigt att kontakta läkare.

12 till 14 dagar efter födseln kan lite färskt blod komma tillbaka. Anledningen är att sårskorpan i livmodern lossnar. Det kan synas lite färskt blod, men det bör avta snabbt.


Mjölkstockning

Som barnmorskan säger: ”När det är mindre översvämning nedtill så rör det sig uppåt.” Så när blödningen avtar är det brösten det rinner ifrån.

”Det händer mycket i brösten de första dagarna”, säger hon.

Under tredje till fjärde dagen efter födseln är det många som får en lite obehaglig överraskning – en riktig mjölkskur! Inte nog med att mjölken kommer för fullt, det går så snabbt att många upplever det som att brösten svullnar och det kan göra riktigt ont och kännas väldigt obehagligt.

”Vi rekommenderar att du använder varmvattenflaskor eller handskar fyllda med varmt vatten inlindade i en liten handduk för att lindra smärtan. Men vissa behöver också paracetamol eller liknande eftersom smärtan är så intensiv. Det viktigaste är att låta bebisen äta ofta”, säger Larsen.

Dessutom kan utdrivningsreflexen vara lite ivrig vid den här tiden och den kan läcka från brösten i tid och otid. Många kan ha nytta av att använda amningsskydd, men se till att byta dem ofta så att brösten inte blir kalla eller att det finns risk för bakterietillväxt.

Det är individuellt exakt när mjölken verkligen kommer igång. Förstagångsföderskor, kvinnor som fått kejsarsnitt eller har kraftiga blödningar efter förlossningen börjar ofta producera mjölk något senare.

Svetten rinner

Nyblivna mammor måste också vänja sig vid att de svettas mer än vanligt. Det kan kännas obehagligt att gå med svett under armarna eller att svetten rinner under brösten.

”Många är förvånade över hur mycket de svettas, men det är helt normalt”, säger Larsen.

Så det är bara att vänja sig vid tanken. Särskilt många svettas mycket på natten. Att behöva vända på täcket för att det är helt blött av svett är väldigt vanligt. Anledningen är att temperaturregleringen är lite ur funktion den här första tiden. Dessutom måste du göra dig av med all den extra vätska som samlats i kroppen under graviditeten.

Det är viktigt att komma ihåg att dricka mycket under den här första tiden eftersom du förlorar så mycket vätska bokstavligen genom blod, svett och tårar. Och mjölk!


Eftervärkar och ont i underlivet

De första dagarna efter förlossningen upplever många lite ömhet och svullnad i underlivet. En del använder även babysängen som en slags rullator när de ska upp och gå. Vissa tycker att det gör så ont att sitta att de inte kan sitta och amma barnet, utan måste ligga ner. Det gäller särskilt de som har blivit uppklippta.

”Det går att få smärtstillande vid behov och även ta hjälp av olika hjälpmedelsarrangemang”, säger Larsen.

Eftervärkar är sammandragningar av livmodern efter födseln. Alla har dem men alla känner dem inte i samma utsträckning. Smärtsamma eftervärkar är vanligast hos kvinnor som har fött barn flera gånger.

”De känns som små sammandragningar och uppstår oftast under amning. Det beror på att det är samma hormon som får mjölken att rinna, som också får att livmodern att dra ihop sig”, säger hon.

Bra tips är att tömma urinblåsan ofta, ligga på mage och använda en varmvattenflaska för smärtlindring. Om smärtan är kraftig går det att få smärtstillande.

Tårarna rinner

Samtidigt som det svämmar över av olika kroppsvätskor kommer det också många tårar under den första mammatiden. De här tårarna beror till stor del på den mentala förändring som förlossningen innebär. Det är överväldigande att ha ett litet barn som är så beroende av dig. Dessutom är vi skapta för att vara extra känsliga och mottagliga i början för att kunna förstå barnets behov och att kunna knyta an. Det gör att många känner sig lite ömtåliga och det är hela tiden nära till tårar.

”Det är en helt normal del av den här stora förändringen. Det händer mycket med kroppen och det kan vara svårt att hänga med i svängarna. Många gråter till exempel när bebisen gråter”, säger barnmorskan.

Det är också av denna anledning som det är viktigt att ta hand om sig själv under den här första tiden. Besöken kanske kan vänta tills du har återhämtat dig lite?


Använd tiden klokt

Vistelsetiden på förlossningsavdelningen eller patienthotellet är bara två eller tre dagar på de flesta ställen. För bara en generation sedan var det upp till en vecka. Det gav nyförlösta kvinnor mer lugn och tid att återhämta sig än vad dagens kvinnor får. Därför är det extra viktigt att du själv ger dig tid.

”Stressa inte med olika besök eller gör en massa planer i början. Jag tror att många kvinnor idag förmodligen är lite för upptagna under den här första tiden. Det är klokt att göra de första månaderna lite heliga. Tillåt dig själv att vara mammaledig. Lär känna barnet och lev i ett slags undantagstillstånd. Då kan man komma tillbaka stark när man är lite tryggare och mer bekant med bebisen”, är Larsens råd.

Många gravida gör stora planer över allt de ska njuta av under mammaledigheten – allt från cafébesök till babysångstunder och scrapbooking – och det finns ofta gott om tid för det.

”Men man ska tillåta sig att skärma av sig lite i några veckor först”, säger Larsen.

Sömn är ett problem för många nyblivna mammor

”Använd tiden klokt. Låt barnet styra dagen. Sov när bebisen sover och låt kroppen göra jobbet. Efter några veckor kommer det att lugna sig och efter ett par månader har det mesta ordnat upp sig”, säger Larsen.

Just sömn är för många ett stort problem i början. För även om en nyfödd bebis sover mellan 10 och 20 timmar om dagen så är det inte alls så att dessa timmar sammanfaller med nattsömnen. Det är inte heller säkert att det är tillräckligt långa stunder för att man ska hinna lägga sig innan den lille vaknar igen.

”Det är ytterligare en anledning till att det är viktigt att inte ha för bråttom i början. Din sömn kommer att vara helt oförutsägbar och det är tröttande. Men trösta dig med att det inte är så här för alltid”, säger Larsen.

De som har fött barn flera gånger kan också njuta av att tillåta sig ett par månader i ett undantagstillstånd.

”Även om man vet mer om vad man gör och vad som händer så är det bra att spendera den här tiden med sin familj. Många tycker att det känns bra att kunna använda överskottet på andra barn”, säger hon.


Moderskänslan – en helt uppslukande och omedelbar känsla, eller?

Många gravida kvinnor har sett fram emot det ögonblick då de ska träffa sin bebis för första gången och fyllas av moderslycka. Den oöverträffade euforin över sitt eget barn.

”Vi försöker prata med gravida kvinnor om mammans känslor vid förlossningskontroller. De flesta inbillar sig att de kommer direkt när barnet läggs på mammans bröst, men det vet man aldrig”, säger Larsen.

Moderskänslorna är känslomässigt kontrollerade och beror på många faktorer. Vissa är helt enkelt för utmattade för att göra annat än att ligga där och titta på bebisen, medan andra upplever att moderskänslan kommer direkt. Båda delarna är lika normala.

”En del tycker det är skönt om pappan tar hand om bebisen lite först så att de får lite tid att återhämta sig”, säger hon.

För man behöver lite tid både mentalt och fysiskt för att få allt att komma på plats efter förlossningen.

”Många har svårt att prata om att mammakänslan inte är på plats ännu. Andra berättar om det på sexveckorskontrollen”, säger Larsen.

Att känna igen sin kropp

Graviditet och förlossning sätter spår i kroppen. Väldigt få kan bara hoppa tillbaka i sina jeans och komma tillbaka till ruta ett. Det är inte heller poängen.

”Många frågar: ’Ska det verkligen vara så här?’, och behöver några månader efter förlossningen innan de känner igen sig själva igen. Både fysiskt och mentalt”, säger Larsen.

Mycket fokus ligger idag på mammans kropp och hur den ser ut efter förlossningen. En del fruktar att de aldrig kommer att känna igen sig, men de allra flesta gör det efter ett par månader.

”Man är i ett väldigt speciellt tillstånd de första två månaderna. Då gäller det att ha bra stöd, avlastning, mys och uppskattning för det viktiga arbete man har gjort”, säger hon.

Magen är ofta det mest synliga beviset på vad som just har hänt. För även om livmodern halveras i storlek strax efter födseln är magen långt ifrån helt borta.

”En del nyblivna mammor får fortfarande frågan om när deras förlossningsdatum är”, säger Larsen.

Den första veckan är livmodern faktiskt fortfarande lika stor som en fotboll. Men efter två eller tre veckor kan livmodern inte längre kännas på utsidan av buken och har krympt så mycket att den inte når över kanten av blygdbenet. Sex veckor efter förlossningen har den glödlampsformade livmodern återgått till sin normala storlek (som är något större än innan man födde första gången) och väger endast 60-70 gram. Jämför med att den vägde ett kilo när du var höggravid.

”Men magmusklerna är svaga och måste tränas innan magen blir normal igen”, säger Larsen.

Den viktigaste övningen du bör göra efter förlossningen är dock crunches. Bäckenbotten har varit tung under graviditeten och sträcktes och öppnades under förlossningen. Den har blivit slapp och behöver tränas.

”Knipövningar är en viktig investering i din hälsa på lång sikt. Det hjälper till att hålla saker på plats och minskar risken för urinläckage och framfall. Dessutom kan en stark bäckenbotten ge ett bättre sexliv”, säger Larsen.

De flesta som har kämpat med foglossningar upplever att det försvinner direkt efter födseln. Ett litet antal behöver också behandling efter födseln. Och i mycket sällsynta fall kan foglossningarna faktiskt börja efter att barnet är fött.

Om något känns fel

Du känner din egen kropp bäst och även om man kanske inte känner igen den helt under de första dagarna efter födseln har de flesta en instinktiv känsla av om saker och ting är rätt eller inte. Om du är det minsta tveksam är det bättre att ta en extra tur till läkaren, BVC eller vårdcentralen än en för lite.

”Det viktigaste är att ta kontakt och få hjälp om något är fel. Vissa går länge med bekymmer, smärtsamma stygn, amningsproblem eller något annat. Var inte rädd för att höra av dig”, avslutar Larsen.

Läs också:

Följ bebisens utveckling:
Ladda ner appen

Vad tyckte du om artikeln? 

Senaste artiklarna:

7 miljötips för familjer som vill sluta använda plast

• Använd tygpåse eller väska istället för plastpåsar när du handlar. När det är möjligt, köp matvaror som inte är plastförpackade. • Använd matlåda i stål eller glas...