BebisSömnGoda vanor för sömn

Goda vanor för sömn

Av Susannah Elers 52 Uppdaterad 04.07.24
Sömn är inte bara en tid för vila; den är avgörande för både kroppens och hjärnans återhämtning. Under sömnen bearbetar hjärnan nya upplevelser, lagrar kunskap och minnen. Samtidigt stärks immunförsvaret. Allt detta är extra viktigt för barn, vars hjärnor och immunförsvar fortfarande utvecklas i rask takt, och dagssömnen spelar en stor roll i att säkerställa att hjärna och kropp får tillräckligt med vila. Men hur mycket ska egentligen ett barn sova under dagen?

Den första tiden styrs spädbarns sömnmönster huvudsakligen av deras hunger- och mättnadskänslor, och det är därför helt normalt att små barn vaknar flera gånger under natten. Fullgångna nyfödda barn sover enligt 1177 i genomsnitt mellan 15 och 17 timmar per dygn, men även i den här åldern är det stora individuella skillnader. En del barn är vakna mer än andra, och vissa barn sover mycket och länge. Många nyfödda sover dessutom så ytligt att det ibland kan vara svårt att avgöra om de sover eller är vakna. Det är helt normalt att spädbarn vaknar upp många gånger under natten, och det behöver inte ha något att göra med hur mycket de sovit under dagen.

Hela första året sover barn upp till 17 timmar per dygn, varav ungefär 2-5 timmar på dagen, även här kan det finnas stora individuella variationer. Samtidigt som en del barn är nattugglor redan från födseln, somnar andra tidigt på kvällen och vaknar redan i gryningen.

Från ungefär tre månaders ålder brukar de flesta barn ha en relativt stabil dygnsrytm. De sover fortfarande mycket på dagtid, även om sömnbehovet minskar en aning. Fram till den här åldern är det ofta ingen skillnad för barnet om det är dag eller natt, och sömnen är därför utspridd över både dag och natt i korta perioder på 2-4 timmar åt gången.

När barnet blivit ett halvår sover det i genomsnitt 12-15 timmar per dygn. Dagsömnen kanske delas upp i två längre tupplurar på förmiddagen och eftermiddagen. Under denna period kan man märka att barnet börjar sova längre på natten och sova middag mer strukturerat. När du märker att dygnsrytmen stabiliserats kan det vara bra att börja skapa rutiner för dagssömnen.

Kort eller lång tupplur på dagen?

Vissa barns nattsömn påverkas av hur mycket och när de sovit under dagen. Om du märker att barnet har svårt att somna på kvällen, eller vaknar mycket på natten kan du därför börja med att försöka dra ned på sömnen under dagen genom att aktivera barnet eller väcka det när det sovit en stund. Men en del barn sover faktiskt bättre på natten om de också sovit bra under dagen, och det är därför viktigt att vara lyhörd för just ditt barns behov och testa er fram, för att hitta vad som passar just er och ert barn. Genom att vara medveten om ditt barns sömnbehov och skapa en trygg och stöttande sömnmiljö, lägger du grunden för goda sömnvanor som kommer att gynna barnets tillväxt och utveckling.

Aktiv vakenhet

Genom att anpassa dagsömnen till ditt barns ålder och behov kan du skapa förutsättningar för att ditt barn får den vila som behövs för en hälsosam utveckling. Under de vakna perioderna är det bra att stimulera barnet med umgänge, lek och aktivitet för att främja ett naturligt sömnbehov. Om barnet får mycket stimulans och utmaningar kommer det också att vara tröttare och somna lättare när det är dags att vila.


Skapa rutiner som fungerar med ert liv

Försök att ha regelbundna tider för dagsvila, vilket hjälper barnet att förutsäga och anpassa sig till när det är dags att sova. Det är dock viktigt att skapa rutiner som är möjliga att hålla. Om barnet har äldre syskon kanske det till exempel inte är realistiskt att det alltid ska vara tyst i hemmet när det ska sova. Då kan det vara bra att vänja barnet redan från början vid att kunna lägga sig och vila även när det är lite liv och rörelse runt omkring er.

Kanske behöver du kunna hämta äldre barn på förskola medan barnet sover? Isåfall är det en fördel om barnet vänjer sig vid att somna i vagnen, och inte nödvändigtvis måste ligga hemma i sängen när det sover.

Det kan vara praktiskt för bebisen att sova i vagnen. Foto: iStock
Det kan vara praktiskt för bebisen att sova i vagnen. Foto: iStock

Vilka är rekommendationerna för säkert sovande?

Även om plötslig spädbarnsdöd är väldigt ovanligt, är det naturligt att vara orolig för att det ska hända ens barn. Det finns därför några råd som du kan följa, som minskar risken avsevärt: Även om det är mysigt och ofta lättare att söva ett barn om man ligger bredvid det, är rekommendationerna från svenska Socialstyrelsen att barn som är yngre än tre månader ska sova på rygg i egen säng.

Andra viktiga faktorer som man har sett minskar risken för plötslig spädbarnsdöd är att barnet inte ska utsättas för nikotin eller passiv rökning under graviditet och amning, och att man ska se till att det inte har några filtar eller täcken för ansiktet när det sover.

Tänk därför till exempel på att barnet inte ska ligga för varmt i vagnen, och att det ska kunna röra sig fritt. Det kan vara frestande att låta ett sovande spädbarn ligga kvar i vagnen efter en promenad på dagen, men tänk på att inte lämna det obevakat med ytterkläder eller varma täcken på sig, då det är faktorer som ökar risken för plötslig spädbarnsdöd. Täck inte heller över suffletten med en filt för att till exempel stänga ute ljud eller solljus. En annan sak man sett i olika undersökningar är att användande av napp verkar ge en viss minskning av risken för plötslig spädbarnsdöd. En förklaring kan vara att sugandet på nappen kan bidra till att hålla luftvägarna öppna. En annan förklaring kan vara att barn som suger på napp lättare vaknar till om de drabbas av andningsuppehåll och tappar nappen. Alla dessa råd gäller oavsett om barnet sover på natten eller på dagen!

Källor: 1177, Akademiska sjukhuset, 1177, Socialstyrelsen

Följ bebisens utveckling:
Ladda ner appen

Vad tyckte du om artikeln? 

Senaste artiklarna: